Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

søndag den 26. juni 2016

Skrivesøndag 8# - 26/7 2016 SPECIALUDGAVE




Grundtvigs Højskole - Skriv Selv 19.-25. Juni

Ugens forløb:

Da jeg ankom, træt og ildelugtende, til Grundtvigs højskole, havde jeg et par timer til at falde til og snakke med de andre nytilkomne, håbefulde forfatterspire, inden aftensmad. Her blev jeg mødt med et brag af en menu, man hurtigt vender sig til. Jeg var ALDRIG sulten. Der var masser af lækker mad og kage hele ugen, så meget, at jeg nok ikke behøver spise de næste par dage.

Den første rigtige dag gik igang, og jeg havde valgt et kursus med Trisse Gejl, der forløb henover to dage. Intensivt, for at sige det mildt. Vi kørte på fra 9.30 om morgenen, til ca. 16.30, med en frokostpause og et par små kaffepauser imellem. Her var fokus Sproglig bevidsthed. Som Trisse kaldte det, "Literært Ubehag".

Onsdag var altså dagen, som jeg havde ventet på. Grunden til, at jeg meldte mig til kurset. Sådan, 85 % af grunden, i hvert faldt. Møde og individuel kritik med en redaktør fra Gyldendal Forlaget. Hvordan det gik, kan du læse nedenfor.

De følgende to dage havde jeg meldt mig på Hanne Kvist's kursus om Ideudvikling med fokus på Børnelitteratur. Hvad kan hun lære mig? Tænkte jeg. Mig, der ikke har problemer med at få ideer, nærmest mere at få styr på dem. (Hvilket Redaktøren fra Gyldendal var enig i). Det viste sig, at jeg kunne lære en HEL del, om at få ideer og dyrke dem. Vi fik lidt gæsteundervisning af Martin Glaz Serup, som man virkelig bør læse for sine børn, hvis ikke man har gjort det! En fantastisk person fuld af skøre ideer og et dejligt nervøst grin :P

Efter fem dage med intensiv skriveværksted, øvelser, skrivekrampe, Badminton nederlag, sankt Hans bål og kritikersalon, holdt vi festmiddag, hvor jeg dansede Single Ladies og andre hits til langt ud på natten med nogle fantastiske mennesker og undervisere! :)

Ugens Højdepunkt:
For mig var der mange højdepunkter, men det bedste var at møde andre entusiastiske elever og forfattere. Det var virkelig inspirerende at høre de andres tekster og lære dem at kende.

Ugens Nedtur:
Regn under Sankt Hans. Det kunne man godt have undværet. Men ild, det kom der, også inde i min lille forfattermave :P

Mødet med Gyldendal:
Nervøs, er nok en underdrivelse. Prøv med kronisk svedende hænder, knudebindende mave, flakkende øjne og koldsved ned ad ryggen i tre dage. Det var altså forfærdeligt, at skulle vente tre dage på at høre, hvad en professionel topredaktør, synes om mine tekster.
Jeg og to andre besluttede os for at sidde og læse hinandens tekster søndag aften, da vi allerede skulle sende teksterne ind kl 13.00 mandag. Det endte med at jeg kun fik 3 timers søvn, da vi sad helt til kl halv fire, og en blev længere endnu. Men jeg fik et helt friskt digt ud af det og kunne så gladeligt sende det ind til redaktion og kritik.

Kritikken. Heldigvis for min mave og nervøsitet, stod jeg øverst på listen, og skulle først ind. Alligevel skulle jeg vente hele onsdag, indtil kl. 15.15. Det var nervepirrende, men da jeg først sad derinde, overfor en meget sød dame, som desuden er Hannes redaktør, var det faktisk ikke så slemt, at høre, at jeg har "Langt igen" ift. en udgivelse. Hun kunne godt se, at det var første udkast. Jeg nikkede, og kunne godt høre, at der skal mere til, end bare at skrive en tekst. Noget jeg har fundet ud af, efter at snakke og lytte til mange af underviserne, der bruger op mod 4 år på et projekt. Der skal noget tanke bag.

Heldigvis sagde hun en masse gode ting, udover mange ting, som jeg kunne gøre bedre. Hun synes jeg havde en masse gode ideer og var vild med mine selvopfundne ord, i digtet om Zoologisk have, som hun tog udgangspunkt i, da de to andre var i samme stil og form, og det var den hun bedst kunne lide af de tre.
Dog mente hun, at jeg måske nogle gange havde alt for mange gode ideer og derfor burde fokusere på nogle af dem og uddybe dem i stedet, hvilket jeg synes lyder fornuftigt. Derudover var der andre ting jeg kunne arbejde på, men det er mere teknisk ift. form.

Alt i alt var det en virkelig givende og positiv oplevelse, og nu er jeg glad for, at jeg meldte mig til individuel kritik og ikke kritikersalon, der var en "sig hvad du synes" salon, hvor de tre redaktører kom med deres intuitive mening, foran alle andre. De var måske lidt skarpe. Som en sagde om sig selv "Nu er jeg lige Blachman". Det kan aldrig være rart.
Men de var virkelig søde og gav god, dog nogle gange modsigende, kritik.

Inspiration og Ideer: SANSEJAGT
Hvis der var en ting jeg lærte på kurset, så var det BEVIDSTED. Om sproget, om verden, om ALT. Derfor besluttede jeg mig en sen aften, hvor der ikke lige var noget på programmet for mig, at gå en tur i Ullerød/Hillerød. Det udviklede sig til en spontan SANSEJAGT.

I min søgen efter inspirerende elementer gennem byen, fandt jeg et forladt hus. Det gav mig straks ideen til en ny tekst. Om det er til børn, voksne, unge eller ildspyende drager, har jeg ikke fundet ud af endnu.
Jeg igangsatte en intens jagt på sanser og fik samlet alle mulige og umulige lyde, føle-elementer, lugte og... Hvordan smager et Spøgelseshus lige? Den var altså svær.


Ugens tekst & Ugens sætning:
Denne uge er særlig. Derfor får i BÅDE en sætning (Lidt volapyk) og en tekst.

Ugens sætning er en sammensmeltning af titler jeg så og troede jeg så på højskolens bibliotek en eftermiddag, hvor jeg følte mig eksistentielt melankolsk.

7 år for meget på musikalsk hospitals tordenvejrs-afdeling.

Vi fik til opgave at skrive om en person, i relation til nydelse, på en eller anden måde. Min fik en meget god modtagelse af de andre, der brød ud i latter. Jeg håber den har samme effekt på dig! Jeg forsøgte at skrive om et ægtepar, hvor nydelse måske ikke lige er ligeligt fordelt.

Følg linket, og læs historien om Elmer.

Næste uges mål & Første ledetråd:
Hvad skal man næsten finde på. Efter en uge med paniske skriveøvelser skrevet med tiden i hælende og krampe i armen, tror jeg, at det er på tide at få styr på alt det, som jeg har lært.

Der bliver nok ikke skrevet meget den næste uge, men som jeg lovede sidst i Skrivesøndag, vil jeg fra nu af, afsløre lidt om den roman jeg går igang med, og som jeg LOVEDE, ville være færdig til september. Altså første udkast. Så her kommer det.

FØRSTE LEDETRÅD. Det er en Steampunk roman i en trilogi. Uuuuh.





Vi ses i næste SkriveSøndag, til anden ledetråd! :)








1 kommentar: